Kontrollerad bilverkstad i Göteborg ökar förtroendet

Bilverkstäder i Göteborg kan uppdelas i 3 kategorier. En märkesverkstad eller en legitimerad sådan har förr haft ensamrätt att betjäna eller fixa ett varumärke under garantitiden. En oberoende verkstad konkurrerar via att erbjuda sina tjänster till olika bilmärke. Den tredje typen är oftast ett fiktivt enmansföretag med otydlig bokföring. Det har gått otaliga turer runt de olika verkstäderna kompetens och hederlighet både för uträttat jobb som betalningskrav. Vissa har avslöjats för debitering av ej genomförda jobb. De skamfilade ryktena kan härledas till ”Kalla fakta” av mixtrade fel hos tio fordon. Utredningen visade åttio % brister men är alldeles för liten för att säkerställa sakförhållandet. Tyvärr kastar den ändå misstankar mot alla bolag. Och det drabbar även ärliga bilverkstäder i Göteborg. Så förekommer vissa ”bilföretag” i landet, som genomför arbeten för fantasipriser på grund av avsaknad av redovisning.

Bolag som arbetar med personbilar i Göteborg tillhandahåller skilda standard

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga tidpunkter för att framkalla struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar genom branschavtalet ”Verkstadens reparationsparametrar.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att upprätta högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sortimentsklassificering till bolagen. Standarden startar med bestämda egenskapskontroller, som kommer att hända både internt och utifrån av kunniga inspektörer. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Göteborg får befogenhet att signera ”Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre företag som arbetar med bilar i Göteborg väcker intresse

Igenom Konsumenternas ingripande är det lätt att separera 2 skilda företag som jobbar med bilar i Göteborg. I kretsen av de auktoriserade existerar behöriga verkstäder med relativt dyra renoveringar. Möjligtvis beroende på att endast originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har åtkomst till mycket mer prisvärda reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilverkstäderna” som väcker mest intresse. Deras priser är fenomenala. Begagnade reservdelar tagna från en bildemontering med självplock ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa naturkrav i bilskrotningsförfattningen drevs massa skrotar att avveckla eller ändra nisch till fordonsrenoveringar som ersättning för bildemontering. Och det finns än idag bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsställen för bilägare, som behöver skrota sitt fordon. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegalt med mycket bra skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”kasserad Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller ”stor ersättning för defekta fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken borgar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotningsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte behöriga bilverkstäder eller bildemonteringar i Göteborg anlitas.