Det är varje bilägares mardröm att besöka en oärlig bilverkstad i Jordbro. Även om en offert lämnats hittar den listige verkstadsägaren ofta påhittade fel, som åtgärdats och tvingas betalas. Expressen återge till Bilmännens Riksförbund riggade felaktigheter till åtta skilda bilverkstäder utspridda i hela landet. Enbart ett företag debiterade för rätt åtgärdade fel. De övriga sju lurade bilägarna på många tusenlappar. De behöriga verkstäderna har färdighet att skörta bilägare på lagligt sätt, samtidigt avslöjades väldiga bluff företag bland övriga bilverkstäder utspridda i landet . De små fiktiva enmansföretagen genomför lagningar med original reservdelar till fantasipris. Men entusiasmen för uttjänta bilar, som används olagligt, har stigit påtagligt. Och deras höga intäkter grundas inte på saltade fakturor.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Jordbro levererar skilda egenskaper
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid flera tidpunkter för att framkalla stadga i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet ”Bilverkstadens reparationsparametrar.” MRF, Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att skapa högre tilltro. Det föranledde MRF och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Normen startar med ordentliga egenskapsinspektioner, som kommer att ske både internt och externt av erfarna tillsynsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Jordbro får lov att stämpla ”Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små företag som jobbar med fordon i Jordbro väcker intresse
Igenom Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att urskilja två olika företag som jobbar med bilar i Jordbro. Bland de behöriga förekommer behöriga verkstäder med mycket kostsamma reparationer. Förmodligen beror det på att enbart originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till mycket mer prisvärda reservdelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilkomponenter demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa klimatföreskrifter i bilskrotsförordningen tvingades otaliga skrotar att avveckla eller lägga om kurs till personbilsreparationer istället för skrotning av bilar. Och det förekommer alltjämt bildemonteringar med kriminella uppsamlingsställen för bilinnehavare, som behöver skrota bilen. Många skrotbilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Jaguar hämtas gratis”, eller ”bra ersättning för kasserade fordon”, visar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt naturbalken garanterar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Jordbro används.