Kontrollerad Bilverkstad” i Sjömarken en ny kvalitetsnorm

Nu försöker fordonsverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre baseras dessa på den krassa sanningen. Teknikens Värld redogör om en riggad fälla för utvalda företag runt om i sverige. Och konsekvensen är nedslående. Ofattbara sju av åtta inspekterade bilfirmor kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilreparationen. Somliga hittade till och med på egna fel som inte fanns, men reparerades mot betalning. Mekonomen anklagades som en av syndarna. Och det är många hundralappar som bilinnehavare plockas på. Fiffel har inte drabbat märkesverkstäderna i Sjömarken. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt legitimt. Motsatsen är de små falska och prisvärda ”bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.

Bolag som arbetar med fordon i Sjömarken levererar skilda kvalitet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att skapa ökad tillit. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Normen grundar sig på regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både inifrån och externt av kunniga besiktningsmän. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Sjömarken får tillåtelse att signera ”Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre firmor i Sjömarken väcker uppståndelse

Genom Konsumenternas intrång är det lätt att urskilja 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Sjömarken. I kretsen av de auktoriserade återfinns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beror det på att enbart originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har möjlighet till mycket billigare reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är oslagbara. Begagnade bilreservdelar demonterade från en skrot med självplock ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatvillkor i bilskrotningsstadgan drevs massa skrotar att stänga eller skifta mål till bilrenoveringar som alternativ för skrotning av bilar. Och det finns även fortsättningsvis skrotfirmor med illegala uppsamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota sitt fordon. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Kia hämtas utan kostnad”, eller ”stor betalning för trasiga personbilar”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med naturlagen garanterar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Sjömarken anlitas.