Wankel-motorns fördelar och nackdelar

Wankel-motorns fördelar och nackdelar

Wankel-motorns fördelar och nackdelar. Roterande förbränningsmotor saknar många av delarna som finns i en konventionell kolvmotor. Det finns inga kolvar som går upp och ner. I stället finns trekantiga rotorer, oftast två, men ibland en eller tre, som snurrar runt en axel genom den ihåliga cylindern. Bränsle och luft pumpas in i mellanrummen mellan rotorns sidor, där de antänds. Den snabba expansionen av explosiva gaser vrider rotorerna och alstrar således effekt. Rotorerna uppfyller samma uppgift som kolvar i en kolvmotor, men med mycket färre rörliga delar, vilket gör en roterande motor lättare och mindre än en kolvmotor med motsvarande effekt.

Felix Wankel-motorns fördelar och nackdelar

Den grundläggande designen är hundra år gammal. Felix Wankel var en tysk ingenjör som designade en roterande motor på 1920-talet. Wankel kommer att vara upptagen med uppdrag av nazistpartiet och fick ingen chans att utveckla motorn för än långt senare. 1951 bjöd Tyska NSU honom för att designa en prototyp. Wankels ursprungliga design ersattes av en enklare prototyp, som utvecklats av ingenjören Hanns Dieter Paschke. NSU hade bjudit in Paschke också för att utveckla Wankels ursprungliga konstruktion.

I början av 60-talet tävlade NSU och Mazda om att lansera första Wankel-drivna bilen. NSU var först på marknaden med NSU Wankel-spider 1964 och NSU Ro 80 1967. Ryktet om Wankelmotorn förstördes efter frekventa brister med motorn. Ägare till NSU Wankel-Spider och NSU Ro 80 uppsökte återförsäljaren om och om igen. Motorbyten var inte sällsynta, vissa NSU Wankel-Spider och Ro 80 har upp till tre motorbyten.

Mazdas Wankel-motorns fördelar och nackdelar

Problemet var apex tätningar, som tillverkades av tre lager, mellan de roterande rotorns spetsar och rotorhusen. NSU tillverkade med tre lager, vilket orsakade oregelbundet slitage. Mazda tillverkade apex tätningarna ur ett enda lager, vid introduktionen av deras Wankel-motor 1967, Cosmo sport. I början av 70-talet försåg Mazda en hel serie av Wankel-drivna bilar. Övriga tillverkares drömmar krossades av oljekrisen 1973 och avslutade utvecklingen av dessa motorer. Japanerna blev därmed ensam om att använda wankelmotorn på Mazda RX-7s från 1978 till 2002. Wankelmotorn blev väldigt polariserad under denna tid, vissa älskade den och andra blev förskräckta.

Konstruktionen på Wankelmotorn gör att den förbrukar en del olja

Konstruktionen på Wankelmotorn gör att den förbrukar en del olja. Små mängder av motorolja pumpas in i förbränningskamrarna för smörjning av rotorerna. vilket ger en blå rök ut från avgasröret när du varvar motorn. Om det kommer blå rök från en traditionell kolvmotor är det ett tecken på att motorn är i dåligt kondition. Wankelmotorn föredrar mineralolja före syntet, och konstruktion innebär att man måste kontrollera oljan regelbundet eftersom motorn ständigt förbrukar olja. Apex tätningar håller mellan ca. 13 000 – 16 000 mil innan de behöver bytas. Kolvmotorer har betydligt längre livslängd innan rörliga delar behöver bytas ut i motor.