Gottlieb Daimler föddes 17 mars 1834 i Schorndorf , Tyskland. Efter gymnasieskolan 1848 ville fadern att Gottlieb skulle jobba som anställd hos kommunen. Men Gottlieb utbildade sig till vapensmed hos läraren Gunsmith Hermann Raithel. År 1852 avslutade han utbildningen med handelsexamen.
Daimler tillbringade de tre kommande decennierna som ingenjör och teknisk chef för motorutveckling hos olika företag. Under denna period arbetade han med Nikolaus August Otto, uppfinnaren av förbränningsmotorn, och Wilhelm Maybach som blev hans livslånga samarbetspartner.
Gottlieb Daimler skapade höghastighetsmotorer
1882 lämnade Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach Gasmotoren-Fabrik Deutz och skildes med Nicolaus Otto. I Cannstatt fortsatte de att arbeta med en höghastighets fyrtaktsmotor med låg vikt. Den första höghastighets fyrtaktsmotorn – en liten, horisontell experimentell motor – var i drift 1883. Den utvecklade 0,25 hk (0,18 kW) vid 600 rpm. En experimentell motor med upprätt cylinder följde 1884 och namngavs ”Grandfather Clock” på grund av sin form. År 1885 monterade Daimler och Maybach en nedskalad version av Grandfather Clock i en tvåhjuling som kom att betraktas som den första motorcykeln, den så kallade motorn genererade 0,5 hk (0,37 kW) vid 700 rpm.
1890 bildade Gottlieb Daimler och Maybach företaget Daimler Motoren Gesellschaft i Stuttgart, men redan året därpå lämnade dom företaget för att koncentrera sig på olika tekniska och kommersiella utvecklingsprojekt. En Daimler-driven bil vann första internationella biltävling år 1894 Paris-Rouen-tävlingen. Av de 102 bilarna som startade tävlingen fullföljde endast femton, alla femton drevs av en Daimler-motor.
Gottlieb Daimler bilföretag fusionerades med Karl Benz Company 1926, som bildade Mercedes-Benz.