MRF’s bilverkstäder i Skellefteå får använda Kontrollerad Bilverkstad

Att bevista en bilverkstad i Skellefteå, för att reparera en felaktighet under garantitiden, utarmar inte någon bilägare. Det är biltillverkarens plikt att fixa alla felaktigheter under denna tidsperiod. Men en auktoriserad bilverkstads skicklighet att ta bra betalt håller en ekonomisk fordonsägare borta vid andra tillfällen. Företag som jobbar med bilar runt om i landet har under flera år anklagats för fusk, som i några fall kan ses som bedrägerier. Bilmännens Riksförbunds inofficiella och antagligen försåtliga kontroll visar på ett häpnadsväckande utslag. 7 av åtta företag lurade sina kunder ansenligt. På senare år har Bilverkstäder också ökat sitt intresse för fordon som folk vill skrota. Målet med detta är att föra in, de äldre trafikhotande och miljöfördärvande, personbilar i trafik.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Skellefteå levererar skilda standard

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid antal tidpunkter för att medföra disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrenskontraktet “Verkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att upprätta ökad tillit. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsplan till företagen. Standarden startar med bestämda egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och utomstående av duktiga besiktningsmän. Alla godkända bilverkstäder i Skellefteå får befogenhet att signera “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som sysslar med bilrestaurering i Skellefteå skapar engagemang

Genom Konsumenternas intrång är det inte svårt att skönja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Skellefteå. Bland de ackrediterade förekommer behöriga verkstäder med relativt kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att enbart originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till mycket billigare delar och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som väcker mest entusiasm. Deras priser är fenomenala. Beg. delar demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Via Transportstyrelsens hårda klimatföreskrifter i bilskrotningsförordningen pressades många bilskrotar att avveckla eller skifta nisch till personbilsreparationer snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer än idag bildemonteringar med illegala insamlingsområden för fordonsägare, som ska återvinna sin bil. Otaliga uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Ford hämtas kostnadsfritt”, eller “bra ersättning för trasiga personbilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljöbalken garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Skellefteå anlitas.