Nedsatt mängd på bilåtervinning i Göteborg är beklagligt

Verksamhet på en bilåtervinning i Göteborg som fragmenterar och plockar bort fordonet på Transportstyrelsen behöver mer mängd. Det är otroligt centralt att du åker med skrotbilen till en auktoriserad och riktig bilskro alternativt bärgningsföretag som kör bilen till bilskroten.

Många bilskrotar som mottager fordonsvrak har inga säkra betong golv och olje-vattenavskiljare som bildemonterings verksamheten ska ha. Numera använder sig en del aktörer den gamla återvinnings tekniken. Detta förhållandet drar ner tillväxten för den totala återvinnings-industrin.

Bilåtervinning i Göteborg har för svag avkastning nuförtiden

Jobbet är komplicerat för firmor som skrota bilen i Göteborg Idag. En verkställande direktör på en auktoriserad bildemontering svarade på frågan varför priset för skrotade fordon är så dåligt. Han sa att åtminstone 25 procent av karossen på en skrotbil finns det inget värde och bara fragmenteras. Även om det är genomförbart att åstadkomma vinst med att sälja vissa bildelar, är vinsten reducerad därför att mängden är för svag.

Därutöver, ihop med olika kostnader som skatter och skötsel, är bilskrotens avgifter för verksamheten som är väldigt ekonomiskt betungande. En bildemontering följer även efter råvarupriset på exempelvis palladium.

Iden med rotation av allt material hos bildemontering i Göteborg

Ska man nå framtidsplanen med evigt kretslopp på bilskrot behöver personalen ha kompetens och vara utbildade och ha grönt kort. Dessutom är system och redovisning för en del komponenter i personbilar är otillräckliga. Norden har börjat ställa om till en cirkulär och fossilfri ekonomi och den är absolut oundviklig. Det är det enda sättet att hjälpa miljön och dämpa överutnyttjandet av jordens resurser.

Skrotning har under lång tid omfattas av stora föreskrifter med att återvinna bilar. Dagens riktlinjer säger att nittiofem procent av skrotbilens tyngd måste regenereras eller återbrukas. Ännu fattas 5 % för komplett cirkulär ekonomi för en bilskrot i Göteborg, Fjärås, Kållered, Lilla Edet eller Uddevalla. Men jämfört med andra industrier ligger den i framkant. Det är mer än bara miljön som drar nytta av det. Recycling av metall från bilar behöver bara 20 % bränsle än när man framställer det från malm. För aluminium är det 90 % färre kapacitet som fordras.

Stora problem med utskeppning av uttjänta bilar från Göteborg

95 procent återvinning kan verka riktigt positivt. Sorgligt nog stämmer inte detta med verkligheten eftersom det existerar flertalet olovliga bilskrotar i Sverige som skruvar ner alla betydelsefulla delar innan skrotning. En del av dessa bildelar består av kemikalier och andra skadliga ämnen som kan få jättestora påföljder på omgivningen om de inte behandlas rätt. Otroligt många skrotbilar exporteras till nationer som inte har norm styrd recycling. För att nå en grön morgondag borde alla uttjänta bilar avregistreras och demoleras hos en behörig skrot i Göteborg.