Nybilsköp & inlämnade Nissan bilar till bilskrot 2021 kvartal 2

Statistik för nyköpta och skrotade Nissan under andra kvartalet visas nedan. För att kunna följa Nissans övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Nissan angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.

Under andra kvartalet har 1 388 st. nyköpta Nissan gjorts. Samtidigt har totalt 88 846 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under andra kvartalet har även 1 166 Nissan-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 49 091 personbilar skrotats i landet under samma period.

Drivmedel för nyköpta Nissan under andra kvartalet (redovisade)

767 st. Electric

401 st. Bensin

220 st. Diesel

[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow,” min=”0″ legend=”true” titles=”Electric, Bensin, Diesel” values=”767,401,220″]

Drivmedel för skrotade Nissan under andra kvartalet (redovisade)

898 st. Bensin

262 st. Diesel

1 st. Mild-Hybrid

De fem mest förekommande nyköpta Nissan-modellerna under andra kvartalet

657 st. Leaf

287 st. Qashqai

110 st. NV200

86 st. Navara

84 st. Juke

175 st. NV300

De fem mest förekommande skrotade Nissan-modellerna under andra kvartalet

255 st. Micra

205 st. Primera

198 st. Almera

126 st. Navara

64 st. Sunni

Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Nissan-bilar

En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Nissan-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.

Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.

Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Nissan-bil

För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.