Statistik för nyköpta och skrotade Peugeot under andra kvartalet visas nedan. För att kunna följa Peugeots övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Peugeot angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.
Under andra kvartalet har 3 792 st. nyköpta Peugeot gjorts. Samtidigt har totalt 88 846 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under andra kvartalet har även 2 731 Peugeot-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 49 091 personbilar skrotats i landet under samma period.
Drivmedel för nyköpta Peugeot under andra kvartalet (redovisade)
1 770 st. Bensin
845 st. Diesel
617 st. Electric
560 st. Plug-in Hybrid
[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow,” min=”0″ legend=”true” titles=”Bensin, Diesel, Electric, Plug-in Hybrid” values=”1770,845,617,560″]Drivmedel för skrotade Peugeot under andra kvartalet (redovisade)
1 942 st. Bensin
766 st. Diesel
2 st. Plug-in
1 st. Electric
De fem mest förekommande nyköpta Peugeot-modellerna under andra kvartalet
1 033 st. 3008
773 st. 2008
659 st. 208
394 st. 5008
293 st. Partner
De fem mest förekommande skrotade Peugeot-modellerna under andra kvartalet
707 st. 307
524 st. 206
263 st. Partner
218 st. 406
181 st. 407
Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Peugeot-bilar
En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Peugeot-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.
Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.
Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Peugeot-bil
För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.