Statistik för nyköpta och skrotade Skoda under första kvartalet visas nedan. För att kunna följa Skodas övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Skoda angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.
Under första kvartalet har 3 752 st. nyköpta Skoda gjorts. Samtidigt har totalt 103 616 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under första kvartalet har även 1 821 Skoda-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 45 124 personbilar skrotats i landet under samma period.
Drivmedel för nyköpta Skoda under första kvartalet (redovisade)
1 487 st. Bensin
951 st. Diesel
919 st. Plug-in Hybrid
331 st. Mild-Hybrid
[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow,” min=”0″ legend=”true” titles=”Bensin, Diesel, Plug-in Hybrid, Mild-Hybrid” values=”1487,951,919,331″]Drivmedel för skrotade Skoda under första kvartalet (redovisade)
1 518 st. Bensin
302 st. Diesel
1 st. Mild-Hybrid
De fem mest förekommande nyköpta Skoda-modellerna under första kvartalet
1 295 st. Octavia
713 st. Superb
497 st. Kodiaq
384 st. Kamiq
378 st. Karoq
De fem mest förekommande skrotade Skoda-modellerna under första kvartalet
768 st. Octavia
598 st. Fabia
343 st. Felicia
57 st. Superb
26 st. Roomster
Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Skoda-bilar
En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Skoda-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.
Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.
Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Skoda-bil
För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.