Statistik för nyköpta och skrotade Skoda under andra kvartalet visas nedan. För att kunna följa Skodas övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Skoda angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.
Under andra kvartalet har 4 270 st. nyköpta Skoda gjorts. Samtidigt har totalt 88 846 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under andra kvartalet har även 1 945 Skoda-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 49 091 personbilar skrotats i landet under samma period.
Drivmedel för nyköpta Skoda under andra kvartalet (redovisade)
1 491 st. Bensin
1 170 st. Electric
731 st. Plug-in Hybrid
538 st. Diesel
177 st. Mild-Hybrid
[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow,” min=”0″ legend=”true” titles=”Bensin, Electric, Plug-in Hybrid, Diesel, Mild-Hybrid” values=”1491,1170,731,538,177″]Drivmedel för skrotade Skoda under andra kvartalet (redovisade)
1 617 st. Bensin
328 st. Diesel
De fem mest förekommande nyköpta Skoda-modellerna under andra kvartalet
1 154 st. Enyaq
907 st. Octavia
534 st. Superb
492 st. Kamiq
307 st. Karoq
De fem mest förekommande skrotade Skoda-modellerna under andra kvartalet
718 st. Octavia
592 st. Fabia
505 st. Felicia
79 st. Superb
28 st. Yeti
Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Skoda-bilar
En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Skoda-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.
Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.
Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Skoda-bil
För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.