Opel-Tigra lämnas inte till återvinning

En äldre Opel-Tigra har utan förvarning blivit eftertraktad på försäljningsmarknaden.En hotande situation, som coronapandemin, kan kvickt förändra på etablerade uppförande och behandlingssätt. Och det är den sjuka rädslan för någon företeelse som oftast framkallar en dominoeffekt. Bilkörning gentemot åka kollektivt är ett exempel. Idag saluförs mycket få nya personbilar till privatkunder, medans handel för kördugliga Opel-Tigra är superstark. Statens beslut om chockhöjda bilskatter och bränslepriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Familjens andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det vanliga vardagslivet kommer föreställningar som kastar omkull alla vedertagna föreställningar.

Opel-Tigra konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga uppmaningar från Regeringen, som 2 m mellanrum också munskyddens mindre betydenhet, har ökat gemene mans motvillighet att använda kollektivt. Att riksdagens även föreslår privatpersoner att använda bilen ändrar inte misstron. Men alla av hushållet har inte tillgång till en personbil. Av den orsaken är det mer angeläget än allt annat att få tag i ytterligare en gammal Opel-Tigra, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett betryggande vis. För rekommendationerna i all ära, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande folk. Men för personer i förflyttning på svårframkomliga ytor låter det mer som en utopi. För den skull skall köpandet av en andrabil främjas.

Uttjänta Opel-Tigra rullar vidare

Bra kördugliga Opel-Tigra med höga växthusföroreningar och dålig trafiksäkerhet kan i flertalet fall ses som uttjänta bilar. Förutom att återvinna fordon har de blivit begärlig bilskrot för den samordnade kriminaliteten för illegal utrikeshandel särskilt till Mellanöstern. Där är vinsten omkring 11 gånger större än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram många mindre bilverkstäder, som med anspråkslösa förbättringar kan få de uttjänta Opel-Tigra godkända genom en bilbesiktning. Så konkurrensen existerar redan för hushållet, som är på jakt efter en billig begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Tigra

Behöriga bilåtervinnare, som vanligtvis kasserar personbilen för miljön, lockar fordonsägare med höga betalningar. Några miljökamrater har utsett att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att stoppa vidare farande av försvagning och lägre trafiktrygga personbilar. Men genom farhågan att använda kollektivt har den stora efterfrågan ökat priserna. De kasserade bilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsförfrågan kommer i andra hand av familjens säkerhet under tvungna åkturer. Så dessa bra besiktigade Opel-Tigra går åt som smör i solsken. Ur miljösynvinkel är det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för evigt?