Statistik för nyköpta och skrotade Peugeot under fjärde kvartalet visas nedan. För att kunna följa Peugeots övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Peugeot angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.
Under fjärde kvartalet har 2 236 st. nyköpta Peugeot gjorts. Samtidigt har totalt 75 259 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under fjärde kvartalet har även 2 613 Peugeot-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 44 239 personbilar skrotats i landet under samma period.
Under året har 333 320 personbilar nyregistrerats av dessa är 59 870 (18,0 %) Electric och 78 452 (23,5 %) Plug-in Hybrid.
Under året har 12 669 Peugeot-bilar nyregistrerats av dessa är 1 970
(15,5 %) Electric och 1 869 (14,7 %) Plug-in Hybrid.
Drivmedel för nyköpta Peugeot under fjärde kvartalet (redovisade)
743 st. Bensin
726 st. Electric
486 st. Diesel
281 st. Plug-in Hybrid
[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow” min=”0″ legend=”false” titles=”Bensin, Electric, Diesel, Plug-in Hybrid” values=”743,726,486,281″]Drivmedel för skrotade Peugeot under fjärde kvartalet (redovisade)
1 848 st. Bensin
729 st. Diesel
33 st. Ethanol
1 st. Electric
1 st. Mild Hybrid
De fem mest förekommande nyköpta Peugeot-modellerna under fjärde kvartalet
574 st. 2008
482 st. 208
459 st. 3008
251 st. Expert
178 st. Partner
De fem mest förekommande skrotade Peugeot-modellerna under fjärde kvartalet
599 st. 307
498 st. 206
229 st. Partner
151 st. 3008
148 st. 407
Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Peugeot-bilar
En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Peugeot-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.
Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.
Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Peugeot-bil
För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.
Klicka nedan för statistik på övriga bilmärken