Statistik för nyköpta och skrotade Renault under fjärde kvartalet visas nedan. För att kunna följa Renaults övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Renault angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.
Under fjärde kvartalet har 3 848 st. nyköpta Renault gjorts. Samtidigt har totalt 75 259 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under fjärde kvartalet har även 2 423 Renault-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 44 239 personbilar skrotats i landet under samma period.
Under året har 333 320 personbilar nyregistrerats av dessa är 59 870 (18,0 %) Electric och 78 452 (23,5 %) Plug-in Hybrid.
Under året har 11 915 Renault-bilar nyregistrerats av dessa är 2 823
(23,7 %) Electric och 1 336 (11,2%) Plug-in Hybrid.
Drivmedel för nyköpta Renault under fjärde kvartalet (redovisade)
1 551 st. Electric
994 st. Diesel
899 st. Bensin
388 st. Plug-in Hybrid
16 st. Mild-Hybrid
[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow” min=”0″ legend=”false” titles=”Electric, Diesel, Bensin, Plug-in Hybrid, Mild-Hybrid” values=”1551,994,899,388,16″]Drivmedel för skrotade Renault under fjärde kvartalet (redovisade)
1 904 st. Bensin
448 st. Diesel
54 st. Ethanol
16 st. Electric
1 st. Plug-in Hybrid
De fem mest förekommande nyköpta Renault-modellerna under fjärde kvartalet
1 425 st. ZOE
661 st. Clio
599 st. Kangoo
392 st. Captur
270 st. Trafic
De fem mest förekommande skrotade Renault-modellerna under fjärde kvartalet
719 st. Megane
660 st. Clio
309 st. Scenic
215 st. Kangoo
180 st. Laguna
Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Renault-bilar
En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Renault-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.
Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.
Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Renault-bil
För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.
Klicka nedan för statistik på övriga bilmärken