Saab bilar historia. Svenska Aeroplan AB, SAAB, grundades 1937 i Trollhättan. Produktionen av militära flygplan startades upp samma år. Huvudkontoret flyttades till Linköping 1939. Och några år senare utsågs en grupp konstruktörer att skapa en personbil. Detta var startskottet till SAAB 92. De skickliga flygplanskonstruktörerna var en garant för ypperlig kvalitet. Samtidigt utfördes designen sportigt och aerodynamiskt. De första exemplaren rullade ut från fabriken i Trollhättan 1947.
Men Volvo fanns redan på marknaden. 1927 lämnade de första Volvobilarna fabriken. SKF som ägde Volvo fick emellertid skjuta till stora belopp under många år. 1944 lanserades PV 444 som gick i produktion 1947. Volvo var vid den tiden börsnoterad med stabil ekonomi. En storslagen introduktion, med massor av inbjudna gäster, gav möjlighet till kontrakt om leverans av den första PV. Försäljningsframgångarna blev enorma och väntetiden på leverans steg tidvis till halvår. Och detta fortsatte långt in på 1950-talet.
LÄS MER: Skrota Saab bil i Göteborg gratis
Så egentligen hamnade SAAB i underläge före introduktionen på marknaden. Helt oförskyllt hamnade man där också när kvaliteten diskuterades . Istället för att vänta halvårs tid på en Volvo fick många ”nöja” sig med en SAAB, som kunde leverera bilen direkt. Med framhjulsdrift var konstruktionen 50 år före sin tid. Istället för att uppskatta detta lades vikt på problem vid frihjul. På grund av valet tvåtaktsmotor var konstruktörerna tvungna att välja sådant alternativ. Ingen hade erfarenhet av sådan körning, varför egna misstag beskylldes på bilen. Och de mycket skickliga konstruktörerna hade troligtvis inte genomfört sin marknadsanalys tillräckligt. Visserligen skrotades bilar med tvåtaktsmotorer ganska omgående ur produktionen. Men trots många konstruktiva fullträffar lyckades man aldrig hinna ifatt Volvos försprång. Som första personbil introducerades turbon år 1978. Den medförde ett revolutionerande ekonomiskt uppsving i några år.
Den ena ekonomiska krisen efter den andra bidrog till Investors försäljning av halva personbilsdivisionen till General Motors (GM) år 1990. År 2000 övergick ägandet helt till GM. Den ekonomiska kräftgången fortsatte tills företaget sattes i konkurs år 2009. GM visade då på de senaste årens förlust som översteg 25 miljarder kr. Den nya ägaren Spykers Cars fortsatte med ett otal ekonomiska kriser, som slutade med en ny konkurs den 19 december 2011. Året därpå dyker NEVS upp och köper konkursboet. Och en ny era förväntas av företaget. Bränslemotorer skall skrotas och ersättas med dito eldrivna. Men den 28 augusti 2014 är det NEVS tur att begära företagsrekonstruktion som beviljades.
LÄS MER: Ford införde löpande band först
21 juni 2016 skrotas varumärket SAAB för att helt ersättas av NEVS. Och frågan är oundviklig. Har en toppbil varit tvungen att stryka flagg på grund av inkompetenta ekonomer och marknadsförare? Saab bilar historia.