Nybilsköp & inlämnade Seat bilar till bilskrot 2021 kvartal 4

Statistik för nyköpta och skrotade Seat under fjärde kvartalet visas nedan. För att kunna följa Seats övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Seat angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.

Under fjärde kvartalet har 975 st. nyköpta Seat gjorts. Samtidigt har totalt 75 259 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under fjärde kvartalet har även 521 Seat-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 44 239 personbilar skrotats i landet under samma period.

Under året har 333 320 personbilar nyregistrerats av dessa är 59 870 (18,0 %) Electric och 78 452 (23,5 %) Plug-in Hybrid.

Under året har 7110 Seat-bilar nyregistrerats av dessa är 0

(0 %) Electric och 1 484 (20,9%) Plug-in Hybrid.

Drivmedel för nyköpta Seat under fjärde kvartalet (redovisade)

587 st. Bensin

113 st. Natural Gas

109 st. Plug-in Hybrid

90 st. Mild-Hybrid

39 st. Diesel

37 st. Electric

[wpcharts type=”horizontalbarchart” bgcolor=”red:gray:yellow,blue:gray:yellow,brown:gray:yellow,purple:gray:yellow,green:gray:yellow” min=”0″ legend=”false” titles=”Bensin, Natural Gas, Plug-in Hybrid, Mild-Hybrid, Diesel” values=”587,113,109,90,39″]

Drivmedel för skrotade Seat under fjärde kvartalet (redovisade)

462 st. Bensin

53 st. Diesel

3 st. Mild Hybrid

2 st. Natural Gas

1 st. Electric

De fem mest förekommande nyköpta Seat-modeller under fjärde kvartalet

289 st. Leon

285 st. Arona

264 st. Ibiza

52 st. Tarraco

43 st. Ateca

De fem mest förekommande skrotade Seat-modeller under fjärde kvartalet

183 st. Ibiza

85 st. Leon

82 st. Cordoba

82 st. Toledo

33 st. Alhambra

Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Seat-bilar

En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Seat-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.

Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.

Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Seat-bil

För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.

Klicka nedan för statistik på övriga bilmärken