Seriösa bilverkstäder i Timrå skyltar med “Kontrollerad Bilverkstad

Har det omfattande fusket inom verkstäderna avtagit? Antagligen både ja och nej. Enligt en förrädisk manipulering av brister på skilda fordon överlämnades dessa in för kalibrering och reparation. Frånsett de intygade tillagda felen var återstående beskaffenhet utan påpekande. Många referat om överlagda och klarlagda missförhållande frestade GöteborgsPosten till närmare undersökning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Tillsammans med Bilmännens Riksförbund kontrollerades bilfirmorna. Slutsatsen blev nedslående. Det visade sig vara mera regel än undantag, att bilföretagen konsekvent vilseledde kunder att spendera stålar för inte uträttade jobb. Av åtta övervakade bilföretag var det enbart en, som klarade granskningen. Eftersom det tillika drabbade stora och etablerade bilfirmor trädde Konsumenternas in och agerade. Men åtskilliga fingerade aktörer som håller på med bilreparationer utan redogörelse, finns inte alls på myndigheters radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Timrå presterar olika egenskaper

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid flertal tillfällen för att framkalla disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschöverenskommelsen “Bilföretagens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att skapa ökad förtroende. Det orsakade MRF och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Normen börjar med upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både inifrån och utomstående av duktiga inspektörer. Alla legitimerade bilverkstäder i Timrå får befogenhet att stämpla “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som håller på med bilar i Timrå dra till sig entusiasm

Genom Hallå Konsument ingripande är det enkelt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Timrå . Bland de auktoriserade finns märkesverkstäder med mycket saltade kostnader för reparationer. Eventuellt beroende på att uteslutande originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har access till betydligt mer prisvärda bildelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bolagen” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är oslagbara. Beg. reservdelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen garanti. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Via Miljövårdsverkets hårda naturanspråk i bilskrotsförordningen förmåddes många skrotnings företag att avveckla eller byta mål till bilreparationer istället för demontering av fordon. Och det finns fortfarande bilskrotar med kriminella uppsamlingsområden för bilinnehavare, som måste skrota bilen. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “kasserad Opel hämtas avgiftsfritt”, eller “stor ersättning för defekta bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagbalken borgar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte seriösa bilverkstäder eller skrotar i Timrå utnyttjas.