Först en påhälsning för fordonskontroll i Askim, därpå dyra renoveringar hos en verkstad, efter ordentligt beaktande att återvinna fordonet hos närmaste godkänd skrot. En stor del av de fyrtio % fordonsinnehavare, som får allvarsamma prickar i protokollet, vid den periodiska granskningen, måste ombesikta bilen inom en månad. Och sedan lång tid tillbaka gäller det årligen för de flesta. Transportstyrelsen grundade AB Svensk Bilprovning i mitten av 1960-talet. Men bilbeståndet växte det stelbenta företaget över huvudet. Så privatiseringen tjugo hundra tio kom som ett brev på posten. Allt för långa kötider för beställningar och ombokningar medförde flera påtvingade körförbud, som genomskådade systemets fiasko. Flera nystartade provningshallar vände ändå snart på den dåliga riktningen. Med ett drop-insystem istället för bokning av personbilskontroll i Askim, löstes många strul för tacksamma ägare.
Förändrade stadgar för personbilsgranskning i Askim leder vanligtvis till penningstraff
Men några regler har just ändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten grundad på nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren personligen att observera datum för bilkontroll i Askim. Bommas detta får fordonet körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsinnehavarens skyldighet att känna till det här faktumet. Statskassan beräknas dock öka med över en miljard kronor från nonchalanta fordonsinnehavare.
Fordonsägare bestämmer själv tidpunkt för personbilsinspektionen i Askim
Men man kan själv styra, när den 1 inspektionen i Askim skall uträttas. Inte senare än 36 månader efter att bilen registrerats i Sverige. 2 gången är efter två år. Därefter ska fordonet kontrolleras senast var fjortonde månad. På Transportstyrelsens internetplats kan tidpunkten enkelt påträffas. Öppna deras sajt och slå nummerskyltens nummer, så återfinns bilskrot tidpunkten där. Felen eller bristerna som avslöjas delas in i tre klasser. En nivå 1-påpekande medför att den ska fixas inför nästa års-kontroll. Ett nivå två-felaktighet har den betydelsen, att det tvingas lagas inom 30 dagar med ombesiktning som påföljd. Klass 3-påpekande är ett säkerhetsbrist, som orsakar körförbud genast. Fordonet får inte köras från fordonsgranskningen i Askim. Och detta leder ofta till återvinning på en auktoriserad bilskrot, som har befogenhet att skrota bilen med skrotningsbevis för avregistrering. Observera att flera missar att åtgärda enkla klass ett-felaktigheter. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid nästa inspektion.
Omotiverade defekter observeras av fordonsinspektionen i Askim
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt okulärkontroll inför bilbesiktningen i Askim. Märkligt nog är det defekter med lätta ingripanden, som upptäcker nivå två-bristerna. Att ombesörja ett dåligt hjul innebär en del tillfällen, att fordonet godkänns utan efterkontroll för bilkontrollen i Askim. Skyltbelysningen leder statistiken, men följs därefter av bromljus. Skifte av en defekt lampa kan möjligtvis förefalla bångstyrig för flera. Men det återfinns simpla instruktioner med filmer för många av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla fordon är att motorlampans varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. Många bilinspektörer upptäcker den luriga knepet att ta bort glödlampan. Men oriktigheten indikerar, att motorn förbrukar obehövligt mycket diesel, så avgasutsläppet ökar antagligen över vad som är okey. Sensorn är placerad på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att byta ut. Den kan införskaffas till Lexus från Bildelaronline24.se under 700 kronor. Risken är enorm att det här lätta felaktigheten kan tolkas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för somliga fordonsmärken vara mer än 30 000 kronor. Även påpekanden på utslitna bildäck är frekventa för besiktning Askim. Statistiskt är det många som krävs på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är mycket enkelt att kontrollera för fordonsägaren. Kraven är minst 1,6 mm mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så provning under kalla dagar kan förorsaka obefogade trubbel. Men med lätta redskap kan avgiften, på grund av den periodiska bilkontrollen Askim, förbli låg av den kloke fordonsinnehavaren.