Skrotade Lancia-Zeta bilar återvinns i Mölndal med sunt förnuft på bilskrot

Mot alla förståndiga odds skjuter handel av prisvärda besiktigade i taket, som aldrig tidigare har skådats. Med stöd av politiska beslut har körning med bil till och från arbetsplatsen successivt ändrats till kollektivåkning. Styrmedel som Bonus-Malus, ökade dieselpriser och trängselskatter har medverkat till den naturoptimerande handlingen. Familjens andra-bil har körts för bilskrotning. Men mitt uppe i den nuvarande epidemin kommer uppmaningar som fort förändrar rutinerna. De ger stimulans till en av bilhistoriens uppseendeväckande försäljningssuccéer, via att skrotade Lancia-Zeta förändras till godkända fordon.

Lancia-Zeta konkurrerar med kollektivtrafiken

Generella råd från Folkhälsomyndigheten, som två meters distans samt munskyddens lägre relevans, har höjt gemene mans olust att resa spårvagn. Att myndigheterna också uppmanar allmänheten att använda bilen ändrar inte misstrogenheten. Men hälften av hushållet väljer bildemontering och har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Fördenskull är det viktigare än allt annat att införskaffa ännu en körduglig Lancia-Zeta, så att alla i hushållet kan färdas på ett harmoniskt vis. För rekommendationerna i all ära, fungerar bilskrot Mölndal nog 2 m-föreskriften för sittande personer. Men för personer i trafik på besvärliga ytor framställs det mer som en önskedröm. På grund av detta bör förvärvande av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Lancia-Zeta rullar vidare

Bättre kördugliga Lancia-Zeta med stora växthusutsläpp och dålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall betraktas som uttjänta bilar. Frånsett att återvinna personbilen har de blivit tilltalande för den förbjudna kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel av övergivna bilar i första hand till Nigeria. Där är försäljningspriset ca 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats en fullmakt och en mängd mindre verkstäder, som med simpla reparationer kan få gamla Lancia-Zeta godkända genom en bilbesiktning. Så tävlingen existerar redan för hushållet, som är på jakt efter en billig besiktigad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Lancia-Zeta

Legitimerade bildemonteringar, som oftast kasserar fordon för demontering, lämnar både mottagningsbevis och skrotningsintyg efter avregistrering.

Några naturkamrater har föredragit att överlämna bilarna här med gott samvete, igenom att stoppa mer åkande av försvagning och mindre trafiktrygga personbilar. Men genom skräcken att skrota bilen i Mölndal för att använda kollektivt har den stora efterfrågan ökat priserna. De utslitna bilarna kommer att leva vidare.

Klimat och ärenden kommer i skuggan av hushållets trygghet under beordrade turer. Så de här prisvärda kördugliga Lancia-Zeta säljs om aldrig förr. Ur naturaspekt är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för evigt?