Det nya klimatsynsättetet har tidigare avvisat äldre bilar som Toyota-CeciliaSupra till bilskroten. Men nu har några tioårsperioder miljöarbeten förändrat sakläget. Det är väl känt att äldre uttjänta bilar är den främsta bidragande orsaken till de ökande föroreningar i luften. Koldioxiden orsakar växthuseffekten med smältande glaciärer, och rubbar klimatet med naturkatastrofer i släptåget. Statens påtryckningar, som ökade dieselutgifter och fordonsskatter samt trängselskatter har pressat fordonsinnehavare att ändra om mot elektrifierade bilar. En naturforskare på Motormännen hävdar, att Toyota-CeciliaSupra som nått tio års levnadslängd borde lämnas in till en godkänd bildemontering för demolering och återvinning, för att naturen överhuvudtaget skall kunna räddas. Allt detta har gjort att några sålt hushållets andrabil och reser med allmänna bussar främst till arbetet. Men den fortgående Covid 19 viruset har ändrat den fortlöpande förloppet radikalt. Försäljningen av billiga besiktigade Toyota-CeciliaSupra är suget enormt stort. Människor står i långa köer på olika väntelistor efter dessa kräk. Hur kan denna omständighet vara rimlig?
Toyota-CeciliaSupra konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala inrådan från Regeringen, som 2 m avstånd och munskyddens mindre betydenhet, har ökat människors ovillighet att resa kollektivt. Att myndigheterna därtill uppmanar vanligt folk att köra bil rubbar inte misstroendet. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att skaka fram ännu en gammal Toyota-CeciliaSupra, så att alla i familjen kan åka på ett betryggande vis. För referenserna i all heder, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande personer. Men för människor i förflyttning på begränsada ytor bilskrot låter det mera som en dröm. Därför bör införskaffade av en andrabil särbehandlas.
Uttjänta Toyota-CeciliaSupra rullar vidare
Bra kördugliga Toyota-CeciliaSupra med stora växthusavgaser och dålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall ses som uttjänta bilar. Förutom att skrota personbilen har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för laglös utskeppning i första hand till Mellanöstern. Där är utdelningen cirka 11 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små bilverkstäder, som med lätta renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Toyota-CeciliaSupra godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen förekommer allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig besiktigad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Toyota-CeciliaSupra
Ackrediterade skrotar, som mestadels skrotar fordon för återvinning, lockar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några klimatkamrater har föredragit att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att hämma ytterligare drift av naturfördärvande och lägre trafiksäkra personbilar. Men via fasan att använda kollektivt suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade fordonen kommer att leva vidare. Natur och säkerhetsfrågor är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna turer. Så dessa bättre begagnade Toyota-CeciliaSupra går åt som smör i solsken. Ur klimatsynvinkel vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för evigt?