Mot alla förståndiga sannolikheter skjuter säljande av bättre kördugliga Opel-Olympia i taket, som sällan tidigare har skådats. Med understöd av politiska beslut har användning av personbil till och från arbetet successivt ändrats till kollektivåkning. Styrningsmedel som Bonus-Malus, chockhöjda bränslepriser och trängselskatter har bidragit till den miljöförbättrande ingripandet. Familjens andra-bil har skrotats. Men mitt uppe i den nuvarande virus sjukdomen kommer tillsägelser som snabbt förändrar rutinerna. De ger stimulans till en av bilhistoriens anmärkningsvärda försäljningsframgångar, via att skrotade Opel-Olympia renoveras till riktigt fina exemplar.
Opel-Olympia konkurrerar med kollektivtrafiken
Generella uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som två m avstånd också munskyddens mindre mening, har ökat gemene mans ovillighet att resa allmänna bussar. Att riksdagens även uppmanar allmänheten att köra bil rubbar inte skepticismen. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att få tag i ännu en besiktigad Opel-Olympia, så att alla i familjen kan köra på ett obekymrat vis. För referenserna i all heder, klaffar nog 2 m-bestämmelsen för sittande personer. Men för personer i förflyttning på begränsade områden gestaltas det mera som en önsketänkande. Av den anledningen ska inhandlade av en andrabil särbehandlas.
Uttjänta Opel-Olympia rullar vidare
Billiga kördugliga Opel-Olympia med stora CO2avgaser och oduglig trafiktrygghet kan i en del fall betraktas som skrot. Förutom att skrota fordon har de blivit attraktiva för den olagliga kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel framför allt till Väst-Afrika. Där är vinsten uppskattningsvis 11 gånger större än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram många små bilverkstäder, som med primitiva förbättringar kan få de uttjänta Opel-Olympia godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen finns redan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Opel-Olympia
Behöriga bilskrotar, som vanligtvis kasserar fordon för miljön, attraherar fordonsinnehavare med höga betalningar. Några miljövänner har utsett att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att hämma vidare drift av naturfördärvande och mindre trafiksäkra personbilar. Men genom rädslan att använda bilskrot spårvagnar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De uttjänta personbilarna kommer att leva vidare. Natur och ärenden kommer i andra hand av familjens trygghet under beordrade åkturer. Så dessa bättre kördugliga Opel-Olympia säljs för att rulla i 22 år. Ur klimataspekt vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för jämnan?