Skrotbil Toyota-Carina går igen i Göteborg

Mot alla vettiga sannolikheter stiger säljande av bättre besiktigade Toyota-Carina i taket, som inte någon gång tidigare har setts. Med understöd av politiska ställningstagande har användning av personbil till och från arbetet gradvis ändrats till allmänna bussresor. Påverkande faktorer som Bonus-Malus, chockhöjda bensinpriser och trängselskatter har bidragit till den naturoptimerande ingripandet. Och flera familjer har valt att skrota bilen i Göteborg för att rädda ekonomin. Men mitt uppe i den närvarande covid-19 kommer påstötningar som hastigt förändrar arbetssätten. De ger stimulans till en av bilhistoriens uppseendeväckande triumfer, igenom att skrotade Toyota-Carina på bilskrot i Göteborg förvandlas till godkända fordon.

Toyota-Carina konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna råd från Regeringen, som två meters mellanrum också munskyddens mindre innebörd, har ökat allmänhetens olust att åka kollektivt. Att regeringens även rekommenderar vanligt folk att köra Mazda rubbar inte skepsisen. Men hälften av hushållet har inte tillgång till en personbil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att fixa fram ytterligare en gammal Toyota-Carina bilskrot som betalar i Göteborg, så att alla i hushållet kan färdas på ett betryggande vis. För referenserna i all ära, funktionera nog 2 m-principen för sittande folk. Men för människor i rotation på begränsade områden låter det mer som en utopi. Av den orsaken ska införskaffade av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Toyota-Carina rullar vidare

Prisvärda besiktigade Toyota-Carina med höga växthusgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i en del fall ses som skrot. Förutom att skrota personbilen har de blivit lockande för den organiserade brottsligheten för otillåten utskeppning framför allt till Mellanöstern. Där är förtjänsten ungefär 11 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats en mängd mindre bilverkstäder, som med ringa upprustningar kan få de uttjänta Nissan godkända genom en bilbesiktning. Så konkurrensen förekommer allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Toyota-Carina

Certifierade skrotar, som brukligt kasserar bilen för bildemontering i Göteborg, lockar bilägare med höga ersättningar. Några naturvänner har föredragit att lämna fordonen här med gott samvete, genom att avvärja ytterligare åkande av försvagning och lägre trafiktrygga bilar. Men via farhågan att använda spårvagnar suget efter den gamla Ferrari ökat priserna. De uttjänta bilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsförfrågan kommer i andra hand av hushållets trygghet under beordrade turer. Så dessa bättre besiktigade Toyota-Carina säljs som aldrig förr. Ur natursynpunkt vrids klockan tillbaka otal decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för jämnan?