Skrotbilar får en ny chans vid besiktning hos bilskrot i Kvissleby

Hur skulle bilarna i landet sett ut utan krav på bilkontroll i Kvissleby? Man måste gå bakåt i tiden till inledningen av 60-talet för att få svar på angelägenheten. Men det är simpelt att gissa. Ingenting annat än härdsmälta och ödeläggelse. Det hade inte räckt att reducera maxhastigheten till 50 km/timme på alla vägar. Men andra bekymmer genererades av AB Svensk Bilprovning, som startade som ensamrättsaktör på 60-talet.

Som många offentliga företag förvaltades det inte särdeles positivt. Gigantiska väntetider vid beställning, även bristerna vid strävan till avbeställning för bilkontroll i Kvissleby ledde till otaliga tvingade körförbud. Och personbilsinnehavarna gormade över dessa påföljder. Så regeringen släppte bilprovningen lös via avreglering tjugohundratio. Massor av intresserade firmor stod i kö för att starta en oberoende bilprovning.

Så småningom blev branschen överetablerad med stora besvär. För fordonsägaren förändrades inte den besynnerliga uppfattningen före kommande tillsyn. Det sämsta som kunde inträffa var att få ett nivå tre-felaktighet i rapporten från besiktningsmannen. Renoveringen bilskrot skulle slå hårt i plånboken, medan en verkstad såg möjligheter inför ett inkomstbringande arbete. Men båda borde vara eftersinnande om den behöriga bilskroten, som med säkerhet planlagt för framtida återvinningar med en miljösnälla skrotningar. Så när tiden är inne för den obligatoriska bilbesiktningen i Kvissleby är det enbart att droppa in på närliggande besiktningshall.

Ändrade regler för personbilskontroll i Kvissleby resulterar ofta till penningstraff

Men några förordningar har på senaste tiden förändrats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren själv att observera tillfälle för bilgranskning i Kvissleby.

Misslyckas man med det här får personbilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är bilägarnas förpliktelse att känna till det här sakförhållandet. Statens inkomster beräknas dock stärkas med över en miljard kronor från slarviga bilinnehavare.

Fordonsinnehavare bestämmer personligen tillfälle för personbilskontrollen i Kvissleby

Men han/hon kan själv avgöra, när den första undersökningen i Kvissleby skall verkställas. Inte senare än tre år efter att bilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är efter 2 år. Därnäst ska personbilen besiktas varje år. På Länsstyrelsens webbsida kan datumet lätt påträffas.

Surfa in på deras internetsida och slå registreringsnumret, så återfinns tidpunkten där. Felen eller defekterna som påträffas indelas i 3 nivåer. En nivå ett-påpekande betyder att den skall åtgärdas inför nästa års-granskning. Ett kategori 2-anmärkning har den betydelsen, att det skall åtgärdas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Klass 3-anmärkning är ett säkerhetsfel, som innebär körförbud omgående.

Fordonet får inte köras från fordonsbesiktningen i Kvissleby. Och detta leder ofta till återvinning på en behörig bildemontering, som har licens att skrota fordon med skrotningscertifikat för bortplockning från Transportstyrelsen register. Uppmärksamma att många missar att reparera enkla klass ett-felaktigheter. Men sådan flyttas upp en klass med krav på efterkontroll vid nästa kontroll.

Skrotbilar får en ny chans vid besiktning hos bilskrot i Kvissleby

Meningslösa defekter uppdagas av personbilskontrollen i Kvissleby

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en enkel självkontroll före fordonsbesiktningen i Kvissleby. Konstigt nog är det brister med enkla åtgärder, som upptäcker klass två-felaktigheterna. Ett utfört ett slitet däck betyder en del tillfällen, att personbilen godtas utan efterkontroll för personbilsinspektionen i Kvissleby.

Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs tätt av bromsljus. Byte av en defekt lampa kan möjligtvis synas bökig för många. Men det finns lätta beskrivningar med bilder för många av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på gamla fordon är att oljelampans larmbelysning på instrumentbrädet inte slocknar. Många besiktningsmän upptäcker den luriga trixet att plocka bort glödlampan. Men oriktigheten indikerar, att fordonet konsumerar onödigt mycket drivmedel, så avgasutsläppet ökar möjligtvis över max godkänd.

Sonden är placerad på avgasröret vid katalysatorrenaren och är enkel att växla. Den kan köpas till Ford från Laga.se under 700 kronor. Risken är enorm att det här enkla felaktigheten kan uppfattas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan priset för vissa bilmärken vara mer än 30 000 kr. Även klagomål på däckens mönsterdjup är frekventa för fordonskontrollen i Kvissleby. Statistiskt är det en del som krävs på efterkontroll med nya hjul.

Det är konstigt, i och med att det är mycket enkelt att kolla för fordonsägaren. Kraven är åtminstone 1,6 mm mönsterdjup sommartid och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintern kan orsaka obefogade problem. Men med enkla medel kan kostnaden, som ett resultat av den årliga personbilskontrollen i Kvissleby, förbli låg av den smarte bilinnehavaren.