När bilinnehavare utför sin årliga besiktning i Hällbybrunn då ler bilreparatören. Faktum är, att närmare fyrtio % av ålderstigna bilar blir underkända och måste kontrollbesiktigas inom en månad. Så att ha sin bilverkstad jämte en bilbesiktning är grymt bra. Och om ett klass 3-fel anträffas, vet han med förvissning, att jobbet är hans, om inte bilinnehavaren föredrar att skrota bilen vid närliggande bilåtervinning. Numera är bilskrot det inte svårt att boka tid för bil provning i Hällbybrunn, som vanligtvis bör verkställas varje år. Allaredan år 1963 kom ett riksdagsbeslut att bilar skulle kontrolleras årligen. Tjugohundratio avskaffades monopolet för fordonsbesiktning. Från det året har företag vuxit fram som svampar ur jorden. Det förekommer tillfälle att besiktiga fordonet på drop-in tid utan bokning.
Förändrade stadgar för personbilskontroll i Hällbybrunn resulterar vanligtvis till böter
Men några principer har nyligen förändrats. Nu gäller inte besiktningstiden baserad på nummerskyltens slutsiffran. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste fordonsägaren personligen att observera tillfälle för bilgranskning i Hällbybrunn. Misslyckas man med detta får fordonet körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är bilägarnas ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar dock växa med ett antal miljoner kr från försumliga bilinnehavare.
Ägare bestämmer själv tillfälle för bilkontrollen i Hällbybrunn
Men man kan själv styra, när den första besiktningen i Hällbybrunn ska uträttas. Inte senare än tre år efter att personbilen registrerats i Sverige. 2 gången är efter två år. Därefter behöver personbilen testas årligen. På Naturvårdsverkets nätsida kan datumangivelse lätt hittas. Öppna deras hemsida och skriv in registreringsnumret, så återfinns tidpunkten där. Felaktigheterna eller defekterna som iakttas delas in i 3 klasser. En nivå 1-anmärkning innebär att den tvingas fixas före nästa års-granskning. Ett kategori två-felaktighet innebär, att det ska repareras inom en viss tid med efterkontroll som följd. Nivå tre-fel är ett säkerhetspåpekande, som medför körförbud omgående. Bilen får endast bärgas från personbilsgranskningen i Hällbybrunn. Det här leder ofta till återvinning på en behörig skrot, som har tillstånd att skrota fordon med skrotningsintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Iakttaga att flera missar att laga lätta nivå 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med krav på ombesiktning vid framtida granskning.
Meningslösa defekter påträffas av fordonskontrollen i Hällbybrunn
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en enkel självkontroll före bilbesiktningen i Hällbybrunn. Konstigt nog är det defekter med lätta ingripanden, som avslöjar kategori 2-bristerna. Att fixa ett slitet däck betyder flera stunder, att bilen accepteras utan ombesiktning för bilinspektionen i Hällbybrunn. Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt statistiken, men följs därefter av bromsljus. Att ersätta en defekt ljuskälla kan möjligen förefalla jobbig för flera. Men det återfinns lätta instruktioner med bilder för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla personbilar är att lambdasondens larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks. De flesta fordonsinspektörer upptäcker den listiga trickset att ta bort glödlampan. Men oriktigheten antyder, att fordonet konsumerar obehövligt mycket bensin, så koldioxidutsläppet tilltar möjligtvis över max godkänd. Sensorn sitter på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är lätt att skifta. Den kan inhandlas till Datsun från Bds.se under tusenlappen. Faran är stor att det här simpla bristen kan tolkas som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan omkostnaden för vissa bilmärken vara mer än trettio tusen kronor. Även tillrättavisning på däckdjup är ofta förekommande för bilinspektionen i Hällbybrunn. Statistiskt är det flera som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är mycket enkelt att syna för bilinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönster på sommarväglag och 3,0 millimeter på vintern. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under tre mm. Så testande under vintern kan förorsaka obefogade problem. Men med enkla verktyg kan avgiften, som ett resultat av den periodiska personbilskontrollen i Hällbybrunn, förbli låg av den smarte fordonsägaren.