Återvinning av fordon i Åkarp med pengar har föregåtts av en krånglig skrotningsprocedur. Det var typiskt, att en skrotfirma tog ersättning för återvinning av bilar och för borttagande från Transportstyrelsen. Enbart några fordonsägare till Volkswagen kunde skrota en bil kostnadsfritt. Helt och hållet fördärvade fordonsvrak, som dumpats ,förklarar hur skrotning av bilar i Åkarp fungerade förr i tiden. De konkreta klimatdefekterna på omkringliggande marker och vatten syns dock inte med blotta ögonen. De genomgripande föreskrifterna från Naturvårdsverket var så suddigt skrivna, att ingen ansvarig kunde härledas. Enligt naturbalken är en bilägare ansvarig för sin bil tills det är transporterat för återvinning i Åkarp samt avregistrerat hos Transportstyrelsen. Men den bestämmelsen har väl inte någon gång använts. Så nya stenhårda krav introducerades. De radikala naturkraven till skrotarna igenom återvinningslagen fick flera på fall. Utan möjlighet att klimatanpassa byggnader, sanering av alla miljöfarliga oljor och ämnen, med kunnande för hantering och magasinering, vägrades erforderlig godkännande. Långt fler än hälften av landets bilskrotar likviderades eller drevs omarbeta bilskrotens inriktning.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Åkarp
Bilfabrikanterna erhöll uppdraget att anordna Länsstyrelsens anspråk för bildemontering i Åkarp. Utöver det gavs hänvisning till hopbringande och bilskrotning av fordonsvrak, som ideligen förkastats i skog och mark. Grunden för dessa klimatförsyndelser var fordonsägarens besparing av kostnaden för demonteringen av fordonet. Flera skrivna referat i Katrineholms Kuriren angav Trafikstyrelsens slarv att hindra dessa sattyg. Och detta deklarerades som en av orsakerna i den nya bestämmelsen med gratis bildemontering i Åkarp. BilSweden erhöll i uppgift att instifta en sammanslutning, som förmådde genomföra uppställda ändamål. Så de första konkreta auktoriserade skrotföretagen inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att utställa mottagningsintyg med skrotintyg föreligger inte idag. En auktoriserad skrot får sin behörighet från Miljövårdsverket. En ansökan måste godkännas av naturförvaltningen, som inspekterar att den kommande bildemonteringen följer Trafikverkets krav enligt ”bilskrotsstadgar”.
Bilskrotning i Åkarp ger ersättning
Ett fordonsvrak klassas som miljövådligt avfall, och skall fraktas och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Åkarp, i enlighet med Miljövårdsverkets yrkande. Dessa demonstrerar i detalj hur de olika bilskrotarnas byggnader skall formges för att godkännas. Lika omsorgsfullt karakteriseras upprensning av miljöfördärvliga bilkomponenter, oljor och ämnen. Demontering, skötsel och förvaring skall godtas av klimatinspektörer en gång var tolfte månad. Efter demontering av hälsofarligt material är fordonsvraket inte längre ett miljöfarligt avfall utan transporteras till sönderdelning och smältning. Idag är målet nittiofem procent regression till ett ideligen kretslopp i nyproduktion uppnått. Och det innebär att fordonsägarna kan skrota sitt fordon i Åkarp med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före återvinning av bilen accepterar en del bilskrotar självplock av begagnade bildelar. Konsumenter kan upptäcka bilreservdelar till en Audi till rena drömpriser. Det existerar även auktoriserade bärgare, som transporterar bilar, för skrotning i Åkarp , med ersättning. Bestämmelser för bearbetning av det klimatfarliga avfallet finns i Naturvårdsverkets speciella behörighet till bärgningsföretaget. En tillkommande beställare kan lätt syna det här på lejda bolagets sajt före tjänst.