Miljövårdsverket ligger bakom flera av de massiva företagsmoderniseringarna i landet. Alla bilskrotar levde på bilskrotning med ersättning. Så länge den föreskrivna skrotpremien existerade, var rättslig återvinning av bilar i Åkersberga ett alternativ till en miljöfarlig dumpning. När den drogs in tvingades hammaren upp i dagen och det var Trafikverket som hade handen på skaftet. Biltillverkarna pekades ut som ansvariga för insamling av kasserade fordon med fri återvinning i Åkersberga . Producenterna valde samtidigt några legitimerade fordons skrotar, som övertog skrotningen. Men i utbyte fick endast de här valda skrotföretagen tillstånd att utställa skrotbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Transportstyrelsen. Genom detta sätt godkändes endast enstaka skrotningsföretag auktorisation. För övriga var det okey att ta betalt vid lämning av skrotbilen, men fråntogs makten att fullgöra en tillåten bil demontering i Åkersberga. Många av företagsnedläggningarna i trakten kom som ett brev med posten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Åkersberga
Biltillverkarna erhöll uppdraget att ordna Länsstyrelsens villkor för att skrota en bil i Åkersberga. Dessutom gavs direktiv till hopsamling och demontering av fordonsvrak, som ofta förkastats i skog och mark. Ursäkten för de här naturbrott var bilinnehavarens kostnadsbesparing för demonteringen av fordonet. Flera skrivna artiklar i Helsingborgs Dagblad anklagade Trafikverkets oaktsamhet att hejda dessa sattyg. Detta angavs som en av skälen i den nya författningen med gratis bilskrotning i Åkersberga. Bilfabrikanterna fick i uppgift att instifta en organisation, som kunde genomdriva inriktade avsikter. Så de första konkreta certifierade bilskrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avge mottagningskvitto med skrotintyg existerar inte längre. En lämplig bildemontering får sin auktorisation från Trafikverket. En skriftlig begäran ska bifallas av klimatförvaltningen, som kontrollerar att den kommande skroten lyder Miljövårdsverkets begäran enligt ”återvinningsförordningen”.
Bilskrotning i Åkersberga ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven kategoriseras som naturvådligt avfall, och ska transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en skrot i Åkersberga, enligt Miljövårdsverkets yrkande. De här uppger i detalj hur de diverse skrotarnas byggnader skall gestaltas för att godtas. Lika grundligt karakteriseras rensning av klimatskadliga bilkomponenter, spolarvätskor och substanser. Skrotning, skötsel och förvaring skall beviljas av klimatinspektörer årligen. Efter demontering av hälsofarligt material är skrotbilen inte längre ett naturgiftigt avfall utan fraktas till uppdelning och smältning. Nu för tiden är målsättningen nittiofem procent retur till ett ständigt kretslopp i nyframställande nått. Detta betyder att fordonsinnehavarna kan återvinna bilen i Åkersberga med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före återvinning av bilen erbjuder somliga bilskrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Konsumenter kan upptäcka bilkomponenter till en Mercedes-Benz till rena vrakpriser. Det förekommer också auktoriserade bärgningsföretag, som fraktar uttjänta bilar, för skrotning i Åkersberga, med ersättning. Bestämmelser för bearbetning av det miljöhotande avfallet förekommer i Naturvårdsverkets speciella licens till bärgaren. En tillkommande Konsument kan enkelt kontrollera det här på anlitat firmans internetplats inför uppdrag.