Subaru-Columbuss är skrotbil efter 10 år

Trots den välkända stora miljöförstörelsen slår äldre Subaru-Columbuss försäljningsrekord på löpande band. Men det är tyvärr inte de behöriga skrotföretagen som köper upp personbilarna till demontering. Under ett antal år har naturvetenskapsmän fastslagit att de fossila bränsledrivna bilarna vräker ut koldioxid, kväveoxider och sjukdomsframkallande partiklar. Koldioxid lägger sig som ett isolerande skift och medverkar till den ökade temperaturen. Det i sin tur ligger till grund naturändringen med problematiska katastrofer som effekt Och det är gamlaSubaru-Columbuss som är de största bovarna. Nyköpings Tidning återger till Chalmers upptäckt gällande bilars koldioxidavgaser. Det utpekar, att fordon har en idealisk ålder av elva år och borde, både ur miljö- och utgiftssynvinkel, skrotas vid den åldern. Ökade dieselpriser och bilskatter bör höja intresset för elektrifierade bilar. Men i pågående pandemisituation är efterfrågan på nytillverkade bilar lika med ingenting. Med sorg ser alla aktivister hur deras möda omintetgörs via återinförandet av skrotbilen Subaru-Columbuss, som pressas fram av fasan för det farliga coronaviruset.

Subaru-Columbuss konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga råd från Regeringen, som två m avstånd samt munskyddens lägre betydenhet, har ökat människors ovillighet att resa spårvagn. Att folkhälsomyndigheten även uppmanar gemene man att köra bil rubbar inte skepsisen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att anskaffa ytterligare en begagnad Subaru-Columbuss, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett obekymrat vis. För rekommendationerna i all aktning, klaffar nog 2 m-bestämmelsen för sittande personer. Men för människor i förflyttning på svårframkomliga områden framställs det mer som en illusion. På grund av detta ska inskaffande av en andrabil främjas.

Uttjänta Subaru-Columbuss rullar vidare

Billiga bilskrot begagnade Subaru-Columbuss med höga växthusföroreningar och usel trafiktrygghet kan i de flesta fall ses som skrot. Frånsett att återvinna fordon har de blivit begärlig för den samordnade kriminaliteten för laglös utskeppning i första hand till Afrika. Där är vinsten omkring 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd mindre verkstäder, som med anspråkslösa upprustningar kan få rostiga trafikfarliga Subaru-Columbuss godkända igenom en bilprovningen. Så kampen finns redan för hushållet, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Subaru-Columbuss

Godkända skrotföretag, som generellt kasserar personbilen för miljön, lockar bilägare med stora ersättningar. Några miljövänner har föredragit att lämna personbilarna här med gott samvete, igenom att hejda vidare körning av försvagning och mindre trafiksäkra bilar. Men genom farhågan att resa allmänna bussar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i andra hand av familjens trygghet under tvungna turer. Så de här bra besiktigade Subaru-Columbuss säljs som aldrig förr trots att de är så förödande för klimatet. Ur klimatsynpunkt är det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för alltid?