Aktörer som håller på med bilreparationer i Gävle kan uppdelas i 3 klasser. En behörig verkstad eller en legitimerad sådan har tidigare haft koncession att betjäna eller fixa ett varumärke under tiden garantin gäller. En obunden bilverkstad konkurrerar via att bjuda ut sina tjänster till skilda bilmodeller. Den 3 exemplet är vanligtvis ett påhittat bluff företag med diffus redovisning. Det har pågått flera turer runt de olika bilverkstäderna kunskap och hederlighet både för utfört jobb som debitering. Vissa har avslöjats för debitering av icke genomförda jobb. De skamfilade ryktena kan härledas till ”Göteborgsposten” av mixtrade fel hos tio personbilar. Analysen pekade på åttio % felaktigheter men är tyvärr för liten för att statistiskt bedöma sakförhållandet. Tyvärr kastar den emellertid tvivel mot alla bolag. Och det drabbar även ärliga företag som jobbar med bilar i Gävle. Så finns vissa ”bilverkstäder” i sverige, som genomför arbeten för fantasipriser på grund av avsaknad av redogörelse.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Gävle presterar skilda beskaffenhet
Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga tillfällen för att få ordning i fordons branschens falsarier. Det har lett till i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrenskontraktet ”Verkstadens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att åstadkomma ökad tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Standarden bygger på återkommande egenskapsövervakningar, som kommer att ske både internt och utomstående av kompetenta tillsynsmän. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Gävle får lov att märka ”Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre Företag som håller på med fordonsreparationer i Gävle väcker intresse
Via Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att separera 2 olika bilverkstäder i Gävle. Bland de godkända förekommer märkesverkstäder med relativt dyra lagningar. Kanske beror det på att uteslutande originalkomponenter används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till avsevärt billigare komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilföretagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa klimatföreskrifter i återvinningsförordningen förmåddes massa skrotar att stänga eller skifta nisch till bilreparationer snarare än för bilskrotning. Och det förekommer än idag bildemonteringar med olagliga insamlingsställen för ägare, som ska återvinna sin bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet olagligt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”kasserad Volvo bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra betalning för skrot fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen ansvarar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Gävle används.