Toyota Model-F är skrotbil efter 10 år

Oavsett den välkända stora ödeläggelsen slår äldre Toyota Model-F försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de behöriga skrotföretagen som köper upp fordonen till skrotning. Under en del år har naturforskare registrerat att de fossila bensindrivna fordonen vräker ut CO2 utsläpp, kväveoxider och sjukdomsframkallande partiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande skift och medverkar till den ökade temperaturen. Det vardera ligger bakom klimatförändringen med problematiska katastrofer som effekt Och det är äldre Toyota Model-F som är de främsta bovarna. Tranås Tidning återger till Chalmers forskningsresultat rörande fordons koldioxidutsläpp. Det utpekar, att personbilen har en optimal livslängd av tio år och rekommenderas, både ur klimat- och kostnadshänseende, skrotas efter den tidsperioden. Ökade bensinutgifter och fordonsskatter borde öka engagemanget för elektrifierade bilar. Men i pågående epidemihändelse är suget på nya bilar i princip ingenting. Med sorg ser alla klimativrare hur deras ambitioner krossas igenom återinförandet av uttjänta Toyota Model-F, som beordras fram av rädslan för det farofyllda coronaviruset.

Toyota Model-F konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna råd från Regeringen, som två m avstånd och munskyddens lägre relevans, har höjt människors motvilja att åka kollektivt. Att regeringens även rekommenderar allmänheten bilskrot att använda bilen rubbar inte skepsisen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja en personbil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att få tag i ännu en besiktigad Toyota Model-F, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett obekymrat vis. För referenserna i all ära, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för människor i förflyttning på besvärligta ytor gestaltas det mera som en framtidsvision. Av den orsaken bör införskaffade av en andrabil främjas.

Uttjänta Toyota Model-F rullar vidare

Bättre kördugliga Toyota Model-F med höga växthusgaser och oduglig trafiktrygghet kan i många fall gälla som skrot. Med undantag av att återvinna bilen har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för laglös export särskilt till Mellanöstern. Där är priset ungefär elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små verkstäder, som med simpla upprustningar kan få rostiga trafikfarliga Toyota Model-F godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen existerar redan för familjefadern, som är på jagande efter en prisvärd körduglig andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Toyota Model-F

Ackrediterade bilskrotar, som brukligen skrotar personbilen för miljön, lockar bilinnehavare med stora ersättningar. Några miljövänner har föredragit att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att avbryta mer farande av försvagning och mindre trafiktrygga fordon. Men genom skräcken att använda spårvagnar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Miljö och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under tvungna resor. Så de här bra begagnade Toyota Model-F rustas för över 20 års livslängd. Ur miljösynvinkel är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för evigt?