Väldigt små kvantiteter på bilskrot i Göteborg är olyckligt

Verksamhet på en auktoriserad bilskrot i Göteborg som återvinner och avlägsnar bilen från bilregistret, behöver större kvantiteter. Det är otroligt viktigt att du lämnar en uttjänt bil till en behörig och seriös skrotfirma eller möjligtvis bärgare som transporterar skrotbilen till bildemonteringen. Ett antal skrotföretag som skrota bilen har ej säkra betong golv och olje-vattenavskiljare som företagen måste ha. Numera använder sig vissa aktörer den ursprungliga återvinningsmetoden. Detta förhållandet sänker utvecklingen för den totala verksamheten inom bilskrotning.

Skrot i Göteborg har för oduglig förtjänst för närvarande

Livet är komplicerat för bilskrot i Göteborg, Kungsbacka, Kungälv, Stenungsund, Uddevalla och Trollhättan Idag. Personal på en certifierad skrot svarade på frågan varför värdet för skrotade personbilar är lågt. Han sa att åtminstone 30 % av stålet på en skrotad bil finns det inget värde och bara fragmenteras. Även om det är tänkbart att få förtjänst igenom att kränga vissa reservdelar, är förtjänsten för knapp i och med att mängden är för liten. Dessutom, ihop med varierande kostnader som skatt och skötsel, är bilskrotens kostnader för drift för ekonomiskt betungande. Bildemonteringarna följer även efter råvarupriset på bland annat palladium.

Framtidsplanen med en ständig kretsgång på skrot i Göteborg

För att klara av visionen med rotation av allt material på bilskrot skall arbetsstyrkan ha förmåga och vara lärda med återvinning. Dessutom är systematiken och deklaration för vissa komponenter i bilar är bristfälliga. Landet har inlett en omställning till en total kretsrörelse med enbart förnybar energi och den är helt oundviklig. Bara detta kan hjälpa klimatet och dämpa överutnyttjandet av världens resurser. Bilskrotning i Göteborg har under lång tid omhuldats av höga föreskrifter med att demontera skrotbilar. Dagens normer uppger att nittiofem % av fordonets vikt skall återvinnas eller återanvändas. Fortfarande fattas 5 % för total kretsrörelse för en behörig bildemontering. Men likställt med andra branscher ligger den i framkant. Och det är inte bara omgivningen som vinner på det. Återvinning av metall från fordonsvrak behöver endast 20 % drivmedel än när man erhåller det från bergen. För aluminium är det 90 % mindre kapacitet som krävs.

Ingen lösning med intensifierad utförsel av uttjänta fordon från Göteborg

Nittio fem % recycling förefaller bra. Tyvärr är verkligheten en annan av den orsaken att det finns flertalet olovliga bilskrotar i landet som demonterar alla väsentliga bildelar inför bilskrotning. En del av dessa bildelar består av oljor och andra hälsoskadliga material som kan få kolossala påföljder på omgivningen om de inte hanteras miljövänligt. Otroligt massa rostiga fordon exporteras till länder där det inte förekommer någon norm reglerad återvinning. För att erhålla en grön morgondag måste samtliga skrotbilar avregistreras och återvinnas hos en auktoriserad bildemontering i Sverige.