Värdet på skrotbilar från Forserum varierar dagligen

Det är tio år sedan, som söndriga personbilar i Forserum enbart kunde säljas för ombyggnad av en Duett till A-traktor. Och det var mindre än en promille av antalet. De flesta av de defekta vraken lämnades som miljömonster i det gröna, som ett utslag av kostnadsfri skrotning. En likviderad statlig skrotpeng förändrade inte tillståndet. Då tog en handlingskraftig individ inom Länsstyrelsen fram piskan. Tuffa förordningar till alla biltillverkare och auktoriserade skrotföretag formulerades. Avgiftsfri skrotning av fordon för fordonsinnehavarna med biltillverkarna som betalningsskyldiga, löd det första ordern. Insamling och bilåtervinning av fordonsvraken till minst 95 % av tyngden var efterträdande krav. Igenom den aktuella bilskrotningsbestämmelsen vände samma departement upp och ned på Sveriges företag. De hårda miljöanspråken var basen för en av Sveriges största företagsavvecklingar. Men bestämmelserna utgjorde grunden till vrakens förvandling. Värdelösa och kostbara fordonsvrak kan ge ägaren en behaglig lönsam överraskning.

En bil som skall skrotas i Forserum kan marknadsföras med bra betalning

Den skarptänkta ägaren säljer nuförtiden sin uttjänta bil i X med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överskrider den nedlagda statliga bilskrotningspremien. Det existerar flera köpare. Skrotfirmor med egenplock av beg. reservdelar erbjuder för det mesta mer ersättning för en gammal Lotus. Men ska vara vaksam på många bedrägerier och rävspel i branschen. Under ”söndriga personbilar inköps” spaltas olika skrothandlare upp i Kungälvs-Postens säljbudskap. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kr, turas om med varandra. Priset av en skrotad uttjänt bil överträffar inte ens tredjedel av utlovat summa. Så dessa svarta bolag, som inte ingår i de ackrediterade företag, kan inte erlägga det beloppet för ett uttjänt fordon, som måste demonteras med laglig bokföring. Det kommer kunden så småningom upptäcka. Ett förslag är att hålla fast på ett enat summa då och kontakta en seriös kund, som representerar en godkänd skrot.

Defekta bilar från Forserum säljs vidare

Att skrotbilar i Forserum saluförs till individer, och deras syfte är att åter föra in dessa i trafik, är ett ökande besvär. De flesta gånger händer det utan bilägarens kännedom. Sorgligt nog är det för sent, att rättsvetenskapligt korrigera en sådan missförhållande framöver. Enbart ett undertecknat mottagningskvittens med skrotintyg, av en ackrediterad bilåtervinnare eller av sådan avtalad firma, kan avvärja framtida konstigheter. Detta intyget ligger också till grund för Trafikverkets borttagning i fordonsregistret. När skrotbilar säljes har ägarna lite att ha i åtanke. Avsikten, att skrota bilen med återanvändning, i ett evigt och naturklokt kretscykel, är hotat innan den är lämnad på en legitimerad skrotfirma. Kan ägaren personligen överlämna in sin uttjänta bil är det inga bekymmer, och han kan dessutom förvänta sig den bästa betalningen. Måste hämtning användas finns likväl möjligheter att få betalning och befästa det uttjänta fordonets destination. För transport av en uttjänt bil, som kategoriseras miljökritiskt avfall, krävs licens från Trafikverket. Det här kan granskas på aktörens hemsida innan uppdrag. Via uppbärande av ett undertecknat mottagningsbekräftelse med bilskrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den åldriga ”pärlan” hanteras riktigt och på ett miljöklokt vis.